I&O Research voerde voor UNICEF verdiepend onderzoek uit naar de kennis en houding van kinderen en jongeren over kindermarketing voor ongezond voedsel.
Uit onderzoek van UNICEF blijkt dat veel kinderen en jongeren verleid worden door reclames voor ongezond voedsel. I&O Research voerde het kwalitatieve onderzoek onder de jonge doelgroep uit. Het blijkt dat ze de reclames met name via YouTube, TikTok en Instagram zien. Hoe ouder ze zijn, hoe beter ze de slinkse marketingtechnieken herkennen. Het valt kinderen op dat er eigenlijk alleen reclames voor ongezonde producten voorbij komen. Hoewel ze verdeeld zijn over de mogelijke oplossingen, zijn ze het hierover eens: maak meer leuke reclames voor gezonde producten!
Overhandiging onderzoek in Den Haag
Het onderzoek is op 17 augustus door UNICEF en enkele deelnemende jongeren aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. In dit rapport staan ook de oplossingen en adviezen van jongeren om kindermarketing voor ongezond voedsel aan te pakken.